sobota 9. februára 2008

Kontrolóri existujú


...a to som tomu odkedy som prišiel do Krakova nechcel veriť. Všetci dookola mi o tom dennodenne rozprávali. Dokonca som privolával týchto postrachov všetkých "čiernych cestujúcich", sediac v prvom rade autobusov Komunikacje mieskej, ukazujúc prstom na trojicu rôznofarebných revízorov. Pár krát som si trúfol ísť aj načierno a aj tak nič. Bol som už bezradný. Vysmieval som sa tým, ktorí o nich rozprávali...

Moja chvíľa však nastala. Podvedomie nesklamalo a privolalo ich... Zrazu sediac v zadnom rade čísla 185 sa náhle otočil pán so slovami : "Kontrola biletow". Môj fantóm stál rovno predo mnou a ja som mal zviazané ruky. Prišiel v tej najnevhodnejšej chvíli. Práve vtedy, kedy som naňho nebol pripravený. ..kedy som išiel na čierno. Vyzeral ako kurič cigánskeho pôvodu. Mal takú "Budajovskú čiapku" z revolučného ´89. Bol milý a všetkým ďakoval. Vedel som, že jeho obeťou budeme my s Aňou a naše niekoľko hodín neplatné chipové kartičky. Už bol pri nás. Jeho zrak nás bodal vo chvíli keď sme hľadali okumenty v hĺbke našich peňaženiek. "Neplatné a neplatné", ozvalo sa po načítaní. "Poprosím občianske preukazy...aaa... pán je slovák, to bude menší problém", vyšlo z neho po chvíli. Moja národnosť však v tomto prípade znamenala šťastie. Mandát som nemusel platiť z prostého dôvodu. Pri cudzincoch by sa muselo totižto volať políciu a to tento dobrák určite nechcel. Z pokuty 100 zlotých nám ešte čosi ubral a na nasledujúcej zastávke nás nechal na pospas ďalšiemu cestovaniu načierno. Naštastie už žiaden nežiadúci hosť do toho autobusu nevkročil. Karty sme si okamžite nabyli a lískty si kupujeme odvtedy pravidelne.

Od toho momentu už stretávam kontrolórov častejšie. Uvedomujem si, akí nenápadní ľudia sú to. Minule ma skontrolovali dve baby, výzorom pôsobiace ako niečo medzi štýlom punk a independent. Dlhé mastné vlasy, nepekné zuby, ale vždy milé "ďakujem". Kontrolór, či revízor cestovných lístkov je povolanie skutočne pre všetkých. Už aj môj spolubývajúci Marek sa zúčastnil psychotestov a možno o chvíľu bude brázdiť krakovské električky. Spĺňa obidve predpoklady, teda nik by ho za kontrolóra netipoval a je milý. Sú to asi špecifické krakovské kritériá. Ak by ste tu niekedy stretli revízora asi to nebude dvojmetrový holohlavý chlap, buďte pripravení na milé prekvapenie. Týmto Vás zároveň pozývam na návštevu. Do skorého videnia.

1 komentár:

martin povedal(a)...

cestujem do BB už piaty rok a ešte som žiadneho fantóma nestretol, zuzka tvrdí že existujú ale barz tomu neverím , aj som už sto krát chcel začať kupovať lístky len do brezna ale akosi po takom čase by už sa to asi neoplatilo, po prípadnom načapaníí,